Angina pectoris ist in der Regel ein Symptom der myokardialen Ischämie (Mangel an Blutfluss zum Herzmuskel) und äußert sich oftmals als Druck- oder Engegefühl in der Brust und/oder Schmerzen in den Schultern, Armen, im Nacken, Kiefer oder Rücken. Viele Patienten mit Angina pectoris leiden unter Symptomen, die schwerwiegend, langanhaltend und durch herkömmliche medizinische Therapien nicht kontrollierbar sind. Diese schwerwiegende Erkrankung wird als refraktäre Angina pectoris bezeichnet.
REDUCER-I 12-month results demonstrated the safety and efficacy of the Reducer in improving angina severity and quality of life in patients suffering from refractory angina.5 Additionally, the outcomes showed a reduction in emergency department visits after Reducer implantation as well as clinically significant increase in the 6 Minute Walk Test distance. The results of the 400 patients enrolled at 25 centres and followed up to three years further augmented the findings from the initial COSIRA trial.6
Die REDUCER-I-Subanalyse von Patienten mit nicht-obstruktiver KHK*, die einen Reducer erhielten, zeigte nach 12 Monaten eine statistisch signifikante Verbesserung der Lebensqualität (QoL) und eine Verbesserung der CCS-Klasse.
Die nicht-obstruktive KHK ist definiert als Stenose von weniger als 70 %in allen großen epikardialen Koronararterien, nach visueller Schätzung.
†Gepaarte Analyse für Patienten mit Baseline- und 12-Monats- CCS-Klassifikation.
*KHK = koronare Herzkrankheit
Results of the independent ORBITA-COSMIC trial show Shockwave Reducer lessens angina frequency and improves heart disease related quality of life while improving subendocardial perfusion.7 51 patients were randomized at six centres in the UK. Shockwave Reducer decreased the number of daily angina episodes compared to placebo at six months.
Beginning in 2010, the Reducer team and clinicians worldwide began studying the safety and effectiveness of the Shockwave Reducer device. 104 patients with Canadian Cardiovascular Society (CCS) class III or IV angina and myocardial ischemia who were not candidates for revascularization were enrolled. One randomized group received the device (treatment group) while another received a sham procedure (control group). COSIRA** demonstrated patients receiving the Shockwave Reducer device achieved a statistically significant improvement in angina symptoms and quality of life compared to patients in a sham control group.6
**COSIRA = COronary SInus Reducer for treatment of Refractory Angina
Aktuell einschließend: COSIRA** II ist die aktuell laufende klinische Studie, die darauf abzielt, weitere Evidenz für die Sicherheit und Wirksamkeit des Shockwave Reducers zu sammeln. Die Studie wird in den USA als eine multizentrische, randomisierte, doppelblinde, Sham-kontrollierte Studie durchgeführt. ClinicalTrials.gov Identifier: NCT05102019.
**COSIRA = COronary SInus Reducer zur Behandlung der refraktären Angina
Die beteiligten Ärzte sind bezahlte Berater für Shockwave Medical.
*Shockwave Reducer is commercially available in select European countries and has been implanted in over 3,500 patients. It is currently under clinical investigation in the U.S.
Caution: In the United States, Shockwave Reducer is an investigational device, limited by United States law to investigational use. The Reducer is subject of Investigational testing and is being studied in the COSIRA-II trial in Canada.
Shockwave Reducer is commercially available in certain countries outside the U.S. and Canada. Please contact your local representative for specific country availability. Prior to use, please reference the Instructions for Use for more information on warnings, precautions and adverse events: ifu.sw-reducer.com
1: Abdallah, M. J Am Coll Cardiol 2017;69:2039-50.
2: Stone, G. 2-year results from the ABSORB IV randomized trial. TCT 2019.
3: Patel, M. N Engl J Med 2010; 362:886-895.
4: Samuels, B. J Am Coll Cardiol 2023; 82:1245-1263.
5: Verheye, S. Results from the REDUCER-I Study. ESC 2024.
6: Verheye S, Jolicoeur EM, Behan MW, et al. Efficacy of a device to narrow the coronary sinus in refractory angina. N Engl J Med 2015; 372: 519-527.
7: Foley et al. The Lancet. 2024 Apr 8; https://doi.org/10.1016/S0140-6736(24)00256-3.